Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

Het jaar 2022
 
 
 
D/2023/0779/17


Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden, stemmen overeen met de cijfers die verkregen zijn van de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL op 20/02/2023.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers, met e-step gebruikers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen, alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode : Elke persoon die overleed ten gevolge van een verkeersongeval.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Fietser : Weggebruiker die zich met een gewone fiets of een elektrische fiets verplaatst.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen, of speed pedelec.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

 


België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal doden en het aantal letselongevallen, tussen 2021 en 2022, volgens het Gewest, België

Doden

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 41.097 41.192 40.039 39.840 37.796 38.193 37.384 29.943 34.282 37.306 +3.024 +8,8%
Totaal slachtoffers 53.535 53.613 52.263 51.561 48.786 49.022 47.405 36.772 42.132 45.604 +3.472 +8,2%
Doden 732 704 740 643 580 583 618 483 484 521 +37 +7,6%
Gewonden 52.803 52.909 51.523 50.918 48.206 48.439 46.787 36.289 41.648 45.083 +3.435 +8,2%

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden per 1.000 letselongevallen) 2013-2022, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal doden volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Weekdagen 23.778 25.774 +1.996 +8,4% 289 275 -14
Weeknachten 1.741 1.896 +155 +8,9% 46 36 -10
Weekenddagen 6.629 6.994 +365 +5,5% 95 132 +37
Weekendnachten 2.133 2.642 +509 +23,9% 54 78 +24
Totaal 34.282 37.306 +3.024 +8,8% 484 521 +37
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden op autosnelwegen, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden bij dit type ongevallen, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden
Gewonden
Totaal slachtoffers
2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie
Voetgangers 37 25 -12 599 684 +85 636 709 +73
Fietsers 48 44 -4 1.473 1.763 +290 1.521 1.807 +286
E-step gebruikers 0 1 +1 3 14 +11 3 15 +12
Bromfietsers 0 4 +4 92 106 +14 92 110 +18
Motorfietsers 4 6 +2 119 160 +41 123 166 +43
Auto-inzittenden 40 46 +6 1.654 1.743 +89 1.694 1.789 +95
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 14 11 -3 342 369 +27 356 380 +24
Bij ongevallen met vrachtwagen 18 22 +4 175 206 +31 193 228 +35
Totaal 136 134 -2 4.103 4.638 +535 4.239 4.772 +533
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal doden en gewonden van 65 jaar en ouder, België

 
 

Figuur 12. Evolutie van het aantal letselongevallen met één bestuurder onder invloed van alcohol en evolutie van het percentage geteste en het percentage positieve bestuurders in letselongevallen, België

 
 

Tabel 4: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal slachtoffers naargelang het geslacht, België

Vrouwen
Mannen
Totaal slachtoffers
2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie 2021 2022 Evolutie
Voetgangers 2.020 2.218 +9,8% 1.791 1.900 +6,1% 3.868 4.179 +8,0%
Fietsers 3.832 4.576 +19,4% 6.342 6.844 +7,9% 10.257 11.532 +12,4%
E-step gebruikers 292 470 +61,0% 638 1.024 +60,5% 968 1.564 +61,6%
Bromfietsers 949 1.010 +6,4% 2.478 2.762 +11,5% 3.454 3.794 +9,8%
Motorfietsers 230 253 +10,0% 2.134 2.417 +13,3% 2.400 2.714 +13,1%
Auto-inzittenden 9.327 9.295 -0,3% 9.011 9.106 +1,1% 18.523 18.599 +0,4%
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 1.652 1.724 +4,4% 2.813 2.859 +1,6% 4.509 4.648 +3,1%
Bij ongevallen met vrachtwagen 805 820 +1,9% 1.355 1.370 +1,1% 2.203 2.226 +1,0%
Totaal 17.340 18.686 +7,8% 24.278 26.034 +7,2% 42.132 45.604 +8,2%
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 5: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2021-2022
2021 2022 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 21.029 23.212 +2.183 +10,4%
Totaal slachtoffers 25.554 28.127 +2.573 +10,1%
Doden 291 271 -20 -6,9%
Gewonden 25.263 27.856 +2.593 +10,3%
Waals Gewest Letselongevallen 9.749 9.953 +204 +2,1%
Totaal slachtoffers 12.505 12.648 +143 +1,1%
Doden 187 229 +42 +22,5%
Gewonden 12.318 12.419 +101 +0,8%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 3.504 4.141 +637 +18,2%
Totaal slachtoffers 4.073 4.829 +756 +18,6%
Doden 6 21 +15 +250,0%
Gewonden 4.067 4.808 +741 +18,2%

Figuur 13. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 6: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 3.904 4.169 +265 +6,8% 69 80 +11
Fietsers 10.100 11.419 +1.319 +13,1% 74 95 +21
E-step gebruikers 1.052 1.715 +663 +63,0% 4 4 +0
Bromfietsers 3.602 4.029 +427 +11,9% 16 18 +2
Motorfietsers 2.365 2.659 +294 +12,4% 61 65 +4
Auto-inzittenden 25.468 27.182 +1.714 +6,7% 205 210 +5
Lichte vrachtwagen* 3.450 3.584 +134 +3,9% 63 50 -13
Vrachtwagen* 1.738 1.721 -17 -1,0% 92 91 -1
België 34.282 37.306 +3.024 +8,8% 484 521 +37

Figuur 14. Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 15. Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, België

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F5. Voetgangers

Tabel 7: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 4.692 4.761 4.746 4.787 4.668 4.639 4.713 3.318 3.904 4.169 +265 +6,8%
Totaal slachtoffers 4.773 4.857 4.818 4.861 4.689 4.706 4.726 3.276 3.868 4.179 +311 +8,0%
Doden 104 103 92 77 85 73 88 62 69 80 +11 +15,9%
Gewonden 4.669 4.754 4.726 4.784 4.604 4.633 4.638 3.214 3.799 4.099 +300 +7,9%

 

Tabel 8: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 1.931 2.014 +83 +4,3% 43 37 -6
Waals Gewest 1.179 1.270 +91 +7,7% 25 38 +13
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 794 885 +91 +11,5% 1 5 +4
België 3.904 4.169 +265 +6,8% 69 80 +11

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6. Fietsers

Tabel 9: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 8.745 9.571 9.112 9.421 9.135 9.981 10.168 9.671 10.100 11.419 +1.319 +13,1%
Totaal slachtoffers 8.967 9.825 9.281 9.584 9.232 10.154 10.349 9.934 10.257 11.532 +1.275 +12,4%
Doden 79 78 87 80 66 84 90 83 74 95 +21 +28,4%
Gewonden 8.888 9.747 9.194 9.504 9.166 10.070 10.259 9.851 10.183 11.437 +1.254 +12,3%

 

Tabel 10: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 8.183 9.297 +1.114 +13,6% 67 73 +6
Waals Gewest 908 1.000 +92 +10,1% 6 18 +12
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.009 1.122 +113 +11,2% 1 4 +3
België 10.100 11.419 +1.319 +13,1% 74 95 +21

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.1 Klassieke fietsen

Tabel 11: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 8.745 9.531 8.648 8.763 8.266 8.707 8.516 7.922 7.942 8.395 +453 +5,7%
Totaal slachtoffers 8.967 9.784 8.769 8.845 8.261 8.736 8.522 7.983 7.891 8.203 +312 +4,0%
Doden 79 78 72 67 46 63 65 54 40 58 +18 +45,0%
Gewonden 8.888 9.706 8.697 8.778 8.215 8.673 8.457 7.929 7.851 8.145 +294 +3,7%

 

Tabel 12: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden bij klassieke fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 6.244 6.566 +322 +5,2% 34 38 +4
Waals Gewest 838 900 +62 +7,4% 5 16 +11
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 860 929 +69 +8,0% 1 4 +3
België 7.942 8.395 +453 +5,7% 40 58 +18

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 13: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ 518 743 987 1.442 1.891 1.989 2.415 3.378 +963 +39,9%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ 512 739 971 1.418 1.827 1.951 2.366 3.329 +963 +40,7%
Doden Ö¾ Ö¾ 15 13 20 21 25 29 34 37 +3 +8,8%
Gewonden Ö¾ Ö¾ 497 726 951 1.397 1.802 1.922 2.332 3.292 +960 +41,2%

 

Tabel 14: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden bij elektrische fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 2.187 3.082 +895 +40,9% 33 35 +2
Waals Gewest 74 101 +27 +36,5% 1 2 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 154 195 +41 +26,6% 0 0 +0
België 2.415 3.378 +963 +39,9% 34 37 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 15: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 409 1.052 1.715 +663 +63,0%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 373 968 1.564 +596 +61,6%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 1 4 4 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 372 964 1.560 +596 +61,8%

 

Tabel 16: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden bij e-step gebruikers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 526 812 +286 +54,4% 3 3 +0
Waals Gewest 103 177 +74 +71,8% 0 1 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 423 726 +303 +71,6% 1 0 -1
België 1.052 1.715 +663 +63,0% 4 4 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F8. Bromfietsers

Tabel 17: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 4.040 4.010 3.793 3.610 3.149 3.341 3.403 2.768 3.602 4.029 +427 +11,9%
Totaal slachtoffers 4.029 3.994 3.766 3.569 3.088 3.275 3.304 2.680 3.454 3.794 +340 +9,8%
Doden 15 18 19 16 23 18 20 14 16 18 +2 +12,5%
Gewonden 4.014 3.976 3.747 3.553 3.065 3.257 3.284 2.666 3.438 3.776 +338 +9,8%

 

Tabel 18: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 2.647 3.090 +443 +16,7% 12 10 -2
Waals Gewest 726 669 -57 -7,9% 4 7 +3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 229 270 +41 +17,9% 0 1 +1
België 3.602 4.029 +427 +11,9% 16 18 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F9. Motorfietsers

Tabel 19: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 3.112 3.244 3.070 3.000 2.967 3.107 2.835 2.314 2.365 2.659 +294 +12,4%
Totaal slachtoffers 3.224 3.356 3.183 3.087 3.040 3.179 2.891 2.344 2.400 2.714 +314 +13,1%
Doden 104 81 102 76 75 87 84 77 61 65 +4 +6,6%
Gewonden 3.120 3.275 3.081 3.011 2.965 3.092 2.807 2.267 2.339 2.649 +310 +13,3%

 

Tabel 20: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 1.136 1.284 +148 +13,0% 30 34 +4
Waals Gewest 845 902 +57 +6,7% 30 29 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 384 473 +89 +23,2% 1 2 +1
België 2.365 2.659 +294 +12,4% 61 65 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F10. Personenwagens

Tabel 21: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 33.309 33.225 32.540 32.438 30.379 30.453 29.325 22.200 25.468 27.182 +1.714 +6,7%
Totaal slachtoffers 28.781 28.106 27.888 27.157 25.623 24.585 23.047 15.905 18.523 18.599 +76 +0,4%
Doden 358 377 368 333 278 266 299 214 205 210 +5 +2,4%
Gewonden 28.423 27.729 27.520 26.824 25.345 24.319 22.748 15.691 18.318 18.389 +71 +0,4%

 

Tabel 22: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 14.744 16.172 +1.428 +9,7% 97 88 -9
Waals Gewest 8.140 8.097 -43 -0,5% 106 115 +9
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 2.584 2.913 +329 +12,7% 2 7 +5
België 25.468 27.182 +1.714 +6,7% 205 210 +5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 23: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 3.545 3.524 3.506 3.588 3.441 3.488 3.413 2.970 3.450 3.584 +134 +3,9%
Totaal slachtoffers 5.064 4.981 4.968 4.972 4.896 4.923 4.677 3.900 4.509 4.648 +139 +3,1%
Doden 88 59 81 75 66 61 53 43 63 50 -13 -20,6%
Gewonden 4.976 4.922 4.887 4.897 4.830 4.862 4.624 3.857 4.446 4.598 +152 +3,4%

 

Tabel 24: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 2.407 2.524 +117 +4,9% 45 28 -17
Waals Gewest 788 798 +10 +1,3% 18 21 +3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 255 262 +7 +2,7% 0 1 +1
België 3.450 3.584 +134 +3,9% 63 50 -13

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 25: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, België

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.158 2.204 2.150 2.066 2.139 2.035 1.970 1.596 1.738 1.721 -17 -1,0%
Totaal slachtoffers 2.981 2.982 2.888 2.848 2.826 2.777 2.600 2.029 2.203 2.226 +23 +1,0%
Doden 102 130 110 106 104 106 107 83 92 91 -1 -1,1%
Gewonden 2.879 2.852 2.778 2.742 2.722 2.671 2.493 1.946 2.111 2.135 +24 +1,1%

 

Tabel 26: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Vlaams Gewest 1.224 1.243 +19 +1,6% 68 59 -9
Waals Gewest 455 393 -62 -13,6% 24 28 +4
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 59 85 +26 +44,1% 0 4 +4
België 1.738 1.721 -17 -1,0% 92 91 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 36. Evolutie van het aantal doden en het aantal letselongevallen, tussen 2021 en 2022, per provincie, Vlaams Gewest

Doden


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V2. Kerncijfers

Tabel 27: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 26.058 25.858 24.894 24.809 23.095 23.572 22.894 18.518 21.029 23.212 +2.183 +10,4%
Totaal slachtoffers 33.781 33.479 32.323 31.759 29.596 30.031 28.832 22.610 25.554 28.127 +2.573 +10,1%
Doden 379 377 389 328 282 296 304 246 291 271 -20 -6,9%
Gewonden 33.402 33.102 31.934 31.431 29.314 29.735 28.528 22.364 25.263 27.856 +2.593 +10,3%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 40. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 41. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 42. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 28: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 6.250 7.044 +794 +12,7% 76 65 -11
Limburg 2.613 2.802 +189 +7,2% 64 49 -15
Oost-Vlaanderen 5.416 5.981 +565 +10,4% 55 60 +5
Vlaams-Brabant 2.842 3.052 +210 +7,4% 40 34 -6
West-Vlaanderen 3.908 4.333 +425 +10,9% 56 63 +7
Vlaams Gewest 21.029 23.212 +2.183 +10,4% 291 271 -20

Figuur 43. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per provincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 29: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 1.931 2.014 +83 +4,3% 43 37 -6
Fietsers 8.183 9.297 +1.114 +13,6% 67 73 +6
E-step gebruikers 526 812 +286 +54,4% 3 3 +0
Bromfietsers 2.647 3.090 +443 +16,7% 12 10 -2
Motorfietsers 1.136 1.284 +148 +13,0% 30 34 +4
Auto-inzittenden 14.744 16.172 +1.428 +9,7% 97 88 -9
Lichte vrachtwagen* 2.407 2.524 +117 +4,9% 45 28 -17
Vrachtwagen* 1.224 1.243 +19 +1,6% 68 59 -9
Vlaams Gewest 21.029 23.212 +2.183 +10,4% 291 271 -20

Figuur 44. Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 45. Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V5. Voetgangers

Tabel 30: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.268 2.239 2.271 2.302 2.181 2.217 2.244 1.665 1.931 2.014 +83 +4,3%
Totaal slachtoffers 2.246 2.233 2.259 2.293 2.114 2.182 2.151 1.585 1.827 1.889 +62 +3,4%
Doden 44 52 42 38 40 32 44 29 43 37 -6 -14,0%
Gewonden 2.202 2.181 2.217 2.255 2.074 2.150 2.107 1.556 1.784 1.852 +68 +3,8%

 

Tabel 31: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 637 688 +51 +8,0% 11 10 -1
Limburg 195 205 +10 +5,1% 12 12 +0
Oost-Vlaanderen 492 456 -36 -7,3% 5 8 +3
Vlaams-Brabant 277 298 +21 +7,6% 7 4 -3
West-Vlaanderen 330 367 +37 +11,2% 8 3 -5
Vlaams Gewest 1.931 2.014 +83 +4,3% 43 37 -6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6. Fietsers

Tabel 32: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 7.577 8.252 7.796 7.994 7.688 8.356 8.385 7.659 8.183 9.297 +1.114 +13,6%
Totaal slachtoffers 7.795 8.501 7.989 8.167 7.821 8.544 8.584 7.931 8.360 9.440 +1.080 +12,9%
Doden 71 70 77 64 55 75 67 72 67 73 +6 +9,0%
Gewonden 7.724 8.431 7.912 8.103 7.766 8.469 8.517 7.859 8.293 9.367 +1.074 +13,0%

 

Tabel 33: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 2.524 2.891 +367 +14,5% 16 19 +3
Limburg 856 975 +119 +13,9% 19 19 +0
Oost-Vlaanderen 2.225 2.543 +318 +14,3% 16 14 -2
Vlaams-Brabant 1.013 1.024 +11 +1,1% 6 6 +0
West-Vlaanderen 1.565 1.864 +299 +19,1% 10 15 +5
Vlaams Gewest 8.183 9.297 +1.114 +13,6% 67 73 +6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.1 Klassieke fietsen

Tabel 34: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 7.577 8.212 7.349 7.357 6.863 7.159 6.881 6.072 6.244 6.566 +322 +5,2%
Totaal slachtoffers 7.795 8.460 7.494 7.449 6.893 7.203 6.901 6.151 6.216 6.406 +190 +3,1%
Doden 71 70 62 51 36 55 45 45 34 38 +4 +11,8%
Gewonden 7.724 8.390 7.432 7.398 6.857 7.148 6.856 6.106 6.182 6.368 +186 +3,0%

 

Tabel 35: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden bij klassieke fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 1.893 2.069 +176 +9,3% 7 9 +2
Limburg 600 628 +28 +4,7% 7 11 +4
Oost-Vlaanderen 1.737 1.831 +94 +5,4% 9 7 -2
Vlaams-Brabant 811 757 -54 -6,7% 3 4 +1
West-Vlaanderen 1.203 1.281 +78 +6,5% 8 7 -1
Vlaams Gewest 6.244 6.566 +322 +5,2% 34 38 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 36: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ 500 722 943 1.364 1.742 1.818 2.187 3.082 +895 +40,9%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ 495 718 928 1.341 1.683 1.780 2.144 3.034 +890 +41,5%
Doden Ö¾ Ö¾ 15 13 19 20 22 27 33 35 +2 +6,1%
Gewonden Ö¾ Ö¾ 480 705 909 1.321 1.661 1.753 2.111 2.999 +888 +42,1%

 

Tabel 37: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden bij elektrische fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 740 973 +233 +31,5% 9 10 +1
Limburg 270 377 +107 +39,6% 12 8 -4
Oost-Vlaanderen 545 773 +228 +41,8% 7 7 +0
Vlaams-Brabant 230 309 +79 +34,3% 3 2 -1
West-Vlaanderen 402 650 +248 +61,7% 2 8 +6
Vlaams Gewest 2.187 3.082 +895 +40,9% 33 35 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 38: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 209 526 812 +286 +54,4%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 183 458 711 +253 +55,2%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 1 3 3 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 182 455 708 +253 +55,6%

 

Tabel 39: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden bij e-step gebruikers, per gewest, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 268 410 +142 Ö¾ 3 1 -2
Limburg 23 43 +20 Ö¾ 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 119 192 +73 Ö¾ 0 0 +0
Vlaams-Brabant 57 78 +21 Ö¾ 0 0 +0
West-Vlaanderen 59 89 +30 Ö¾ 0 2 +2
Vlaams Gewest 526 812 +286 Ö¾ 3 3 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V8. Bromfietsers

Tabel 40: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.923 2.899 2.744 2.602 2.286 2.448 2.543 2.013 2.647 3.090 +443 +16,7%
Totaal slachtoffers 2.863 2.839 2.657 2.508 2.204 2.369 2.429 1.907 2.484 2.866 +382 +15,4%
Doden 9 11 13 7 11 9 16 8 12 10 -2 -16,7%
Gewonden 2.854 2.828 2.644 2.501 2.193 2.360 2.413 1.899 2.472 2.856 +384 +15,5%

 

Tabel 41: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 846 1.073 +227 +26,8% 3 1 -2
Limburg 313 359 +46 +14,7% 3 1 -2
Oost-Vlaanderen 728 771 +43 +5,9% 2 3 +1
Vlaams-Brabant 247 279 +32 +13,0% 0 1 +1
West-Vlaanderen 513 608 +95 +18,5% 4 4 +0
Vlaams Gewest 2.647 3.090 +443 +16,7% 12 10 -2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V9. Motorfietsers

Tabel 42: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.684 1.684 1.573 1.528 1.519 1.586 1.429 1.136 1.136 1.284 +148 +13,0%
Totaal slachtoffers 1.708 1.704 1.622 1.547 1.547 1.602 1.438 1.135 1.130 1.286 +156 +13,8%
Doden 62 37 49 34 43 45 35 33 30 34 +4 +13,3%
Gewonden 1.646 1.667 1.573 1.513 1.504 1.557 1.403 1.102 1.100 1.252 +152 +13,8%

 

Tabel 43: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 303 345 +42 +13,9% 8 7 -1
Limburg 139 152 +13 +9,4% 5 5 +0
Oost-Vlaanderen 285 324 +39 +13,7% 7 8 +1
Vlaams-Brabant 219 243 +24 +11,0% 5 3 -2
West-Vlaanderen 190 220 +30 +15,8% 5 11 +6
Vlaams Gewest 1.136 1.284 +148 +13,0% 30 34 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V10. Personenwagens

Tabel 44: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 20.453 20.266 19.606 19.557 17.877 18.050 17.171 13.042 14.744 16.172 +1.428 +9,7%
Totaal slachtoffers 16.679 16.048 15.743 15.296 14.017 13.414 12.481 8.520 9.743 10.128 +385 +4,0%
Doden 143 181 166 155 99 105 123 81 97 88 -9 -9,3%
Gewonden 16.536 15.867 15.577 15.141 13.918 13.309 12.358 8.439 9.646 10.040 +394 +4,1%

 

Tabel 45: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 4.515 4.994 +479 +10,6% 21 18 -3
Limburg 1.973 2.097 +124 +6,3% 20 11 -9
Oost-Vlaanderen 3.595 3.977 +382 +10,6% 15 21 +6
Vlaams-Brabant 1.986 2.240 +254 +12,8% 19 13 -6
West-Vlaanderen 2.675 2.864 +189 +7,1% 22 25 +3
Vlaams Gewest 14.744 16.172 +1.428 +9,7% 97 88 -9

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 46: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 2.594 2.525 2.471 2.525 2.417 2.426 2.351 2.026 2.407 2.524 +117 +4,9%
Totaal slachtoffers 3.702 3.561 3.490 3.428 3.370 3.394 3.186 2.632 3.077 3.252 +175 +5,7%
Doden 63 38 55 40 33 35 27 30 45 28 -17 -37,8%
Gewonden 3.639 3.523 3.435 3.388 3.337 3.359 3.159 2.602 3.032 3.224 +192 +6,3%

 

Tabel 47: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 703 718 +15 +2,1% 15 8 -7
Limburg 323 309 -14 -4,3% 10 6 -4
Oost-Vlaanderen 567 628 +61 +10,8% 10 4 -6
Vlaams-Brabant 341 353 +12 +3,5% 2 5 +3
West-Vlaanderen 473 516 +43 +9,1% 8 5 -3
Vlaams Gewest 2.407 2.524 +117 +4,9% 45 28 -17

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 48: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Vlaams Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.550 1.546 1.447 1.464 1.496 1.413 1.343 1.126 1.224 1.243 +19 +1,6%
Totaal slachtoffers 2.196 2.132 1.945 1.963 1.959 1.945 1.760 1.420 1.546 1.597 +51 +3,3%
Doden 67 89 65 66 63 70 52 53 68 59 -9 -13,2%
Gewonden 2.129 2.043 1.880 1.897 1.896 1.875 1.708 1.367 1.478 1.538 +60 +4,1%

 

Tabel 49: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Antwerpen 413 460 +47 +11,4% 27 12 -15
Limburg 132 108 -24 -18,2% 7 5 -2
Oost-Vlaanderen 300 304 +4 +1,3% 11 12 +1
Vlaams-Brabant 167 186 +19 +11,4% 9 11 +2
West-Vlaanderen 212 185 -27 -12,7% 14 19 +5
Vlaams Gewest 1.224 1.243 +19 +1,6% 68 59 -9

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 66. Evolutie van het aantal doden en het aantal letselongevallen, tussen 2021 en 2022, per provincie, Waals Gewest

Doden


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W2. Kerncijfers

Tabel 50: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 11.491 11.643 11.409 11.179 10.889 10.813 10.594 8.238 9.749 9.953 +204 +2,1%
Totaal slachtoffers 15.535 15.708 15.470 15.261 14.626 14.490 14.009 10.475 12.505 12.648 +143 +1,1%
Doden 326 301 324 299 277 266 295 223 187 229 +42 +22,5%
Gewonden 15.209 15.407 15.146 14.962 14.349 14.224 13.714 10.252 12.318 12.419 +101 +0,8%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 70. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 71. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 72. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 51: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 928 970 +42 +4,5% 15 14 -1
Henegouwen 3.443 3.427 -16 -0,5% 67 73 +6
Luik 3.239 3.293 +54 +1,7% 49 58 +9
Luxemburg 813 861 +48 +5,9% 26 30 +4
Namen 1.326 1.402 +76 +5,7% 30 54 +24
Waals Gewest 9.749 9.953 +204 +2,1% 187 229 +42

Figuur 73. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 52: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 1.179 1.270 +91 +7,7% 25 38 +13
Fietsers 908 1.000 +92 +10,1% 6 18 +12
E-step gebruikers 103 177 +74 +71,8% 0 1 +1
Bromfietsers 726 669 -57 -7,9% 4 7 +3
Motorfietsers 845 902 +57 +6,7% 30 29 -1
Auto-inzittenden 8.140 8.097 -43 -0,5% 106 115 +9
Lichte vrachtwagen* 788 798 +10 +1,3% 18 21 +3
Vrachtwagen* 455 393 -62 -13,6% 24 28 +4
Waals Gewest 9.749 9.953 +204 +2,1% 187 229 +42

Figuur 74. Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 75. Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W5. Voetgangers

Tabel 53: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.378 1.430 1.354 1.386 1.389 1.392 1.438 958 1.179 1.270 +91 +7,7%
Totaal slachtoffers 1.453 1.491 1.417 1.450 1.449 1.456 1.511 979 1.217 1.377 +160 +13,1%
Doden 48 40 36 30 36 34 37 28 25 38 +13 +52,0%
Gewonden 1.405 1.451 1.381 1.420 1.413 1.422 1.474 951 1.192 1.339 +147 +12,3%

 

Tabel 54: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 97 125 +28 +28,9% 1 0 -1
Henegouwen 438 484 +46 +10,5% 12 16 +4
Luik 448 459 +11 +2,5% 9 11 +2
Luxemburg 59 68 +9 +15,3% 2 1 -1
Namen 137 134 -3 -2,2% 1 10 +9
Waals Gewest 1.179 1.270 +91 +7,7% 25 38 +13

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6. Fietsers

Tabel 55: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 679 781 696 685 689 783 846 1.006 908 1.000 +92 +10,1%
Totaal slachtoffers 699 811 701 702 693 787 865 1.021 913 1.016 +103 +11,3%
Doden 7 7 9 14 11 7 21 11 6 18 +12 NA
Gewonden 692 804 692 688 682 780 844 1.010 907 998 +91 +10,0%

 

Tabel 56: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 141 150 +9 +6,4% 1 2 +1
Henegouwen 284 309 +25 +8,8% 1 4 +3
Luik 329 353 +24 +7,3% 1 7 +6
Luxemburg 61 55 -6 -9,8% 0 2 +2
Namen 93 133 +40 +43,0% 3 3 +0
Waals Gewest 908 1.000 +92 +10,1% 6 18 +12

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.1 Klassieke fietsen

Tabel 57: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 679 781 688 673 673 751 791 942 838 900 +62 +7,4%
Totaal slachtoffers 699 811 693 690 677 756 812 952 840 910 +70 +8,3%
Doden 7 7 9 14 10 6 19 9 5 16 +11 NA
Gewonden 692 804 684 676 667 750 793 943 835 894 +59 +7,1%

 

Tabel 58: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden bij klassieke fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 125 134 +9 +7,2% 0 2 +2
Henegouwen 264 279 +15 +5,7% 1 3 +2
Luik 303 316 +13 +4,3% 1 7 +6
Luxemburg 58 49 -9 -15,5% 0 2 +2
Namen 88 122 +34 +38,6% 3 2 -1
Waals Gewest 838 900 +62 +7,4% 5 16 +11

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 59: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ 8 12 16 32 55 67 74 101 +27 +36,5%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ 8 12 16 31 53 69 73 106 +33 +45,2%
Doden Ö¾ Ö¾ 0 0 1 1 2 2 1 2 +1 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ 8 12 15 30 51 67 72 104 +32 +44,4%

 

Tabel 60: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden bij elektrische fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 17 17 +0 +0,0% 1 0 -1
Henegouwen 20 30 +10 +50,0% 0 1 +1
Luik 28 37 +9 +32,1% 0 0 +0
Luxemburg 3 6 +3 +100,0% 0 0 +0
Namen 6 11 +5 +83,3% 0 1 +1
Waals Gewest 74 101 +27 +36,5% 1 2 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 61: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 43 103 177 +74 +71,8%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 42 99 165 +66 +66,7%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 1 +1 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 42 99 164 +65 +65,7%

 

Tabel 62: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden bij e-step gebruikers, per gewest, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 8 24 +16 Ö¾ 0 0 +0
Henegouwen 41 58 +17 Ö¾ 0 1 +1
Luik 38 67 +29 Ö¾ 0 0 +0
Luxemburg 5 5 +0 Ö¾ 0 0 +0
Namen 11 23 +12 Ö¾ 0 0 +0
Waals Gewest 103 177 +74 Ö¾ 0 1 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W8. Bromfietsers

Tabel 63: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 924 898 850 804 657 659 633 532 726 669 -57 -7,9%
Totaal slachtoffers 976 948 916 858 696 681 651 559 747 673 -74 -9,9%
Doden 6 7 6 9 12 7 4 6 4 7 +3 NA
Gewonden 970 941 910 849 684 674 647 553 743 666 -77 -10,4%

 

Tabel 64: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 53 50 -3 -5,7% 1 0 -1
Henegouwen 317 267 -50 -15,8% 2 3 +1
Luik 248 245 -3 -1,2% 1 2 +1
Luxemburg 22 23 +1 +4,5% 0 1 +1
Namen 86 84 -2 -2,3% 0 1 +1
Waals Gewest 726 669 -57 -7,9% 4 7 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W9. Motorfietsers

Tabel 65: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 957 1.051 986 941 899 987 900 824 845 902 +57 +6,7%
Totaal slachtoffers 1.049 1.144 1.051 1.018 959 1.053 963 866 891 976 +85 +9,5%
Doden 39 42 50 38 28 39 45 40 30 29 -1 -3,3%
Gewonden 1.010 1.102 1.001 980 931 1.014 918 826 861 947 +86 +10,0%

 

Tabel 66: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 90 105 +15 +16,7% 3 2 -1
Henegouwen 239 276 +37 +15,5% 4 8 +4
Luik 288 295 +7 +2,4% 12 9 -3
Luxemburg 82 96 +14 +17,1% 4 3 -1
Namen 146 130 -16 -11,0% 7 7 +0
Waals Gewest 845 902 +57 +6,7% 30 29 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W10. Personenwagens

Tabel 67: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 9.841 9.833 9.797 9.657 9.362 9.314 9.071 6.731 8.140 8.097 -43 -0,5%
Totaal slachtoffers 10.368 10.288 10.391 10.163 9.890 9.585 9.090 6.318 7.793 7.355 -438 -5,6%
Doden 204 185 195 177 172 155 171 128 106 115 +9 +8,5%
Gewonden 10.164 10.103 10.196 9.986 9.718 9.430 8.919 6.190 7.687 7.240 -447 -5,8%

 

Tabel 68: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 759 788 +29 +3,8% 7 9 +2
Henegouwen 2.943 2.809 -134 -4,6% 42 35 -7
Luik 2.680 2.675 -5 -0,2% 23 23 +0
Luxemburg 677 708 +31 +4,6% 17 22 +5
Namen 1.081 1.117 +36 +3,3% 17 26 +9
Waals Gewest 8.140 8.097 -43 -0,5% 106 115 +9

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W11 Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 69: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 765 807 804 829 781 818 835 702 788 798 +10 +1,3%
Totaal slachtoffers 1.125 1.184 1.181 1.240 1.193 1.226 1.221 973 1.120 1.076 -44 -3,9%
Doden 25 21 23 35 30 26 23 13 18 21 +3 +16,7%
Gewonden 1.100 1.163 1.158 1.205 1.163 1.200 1.198 960 1.102 1.055 -47 -4,3%

 

Tabel 70: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 82 79 -3 -3,7% 3 1 -2
Henegouwen 283 275 -8 -2,8% 4 6 +2
Luik 221 219 -2 -0,9% 4 5 +1
Luxemburg 65 74 +9 +13,8% 2 3 +1
Namen 137 151 +14 +10,2% 5 6 +1
Waals Gewest 788 798 +10 +1,3% 18 21 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 71: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Waals Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 515 560 596 512 557 523 532 414 455 393 -62 -13,6%
Totaal slachtoffers 673 731 818 757 767 705 718 540 590 523 -67 -11,4%
Doden 31 40 42 39 39 32 53 30 24 28 +4 +16,7%
Gewonden 642 691 776 718 728 673 665 510 566 495 -71 -12,5%

 

Tabel 72: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Waals-Brabant 49 25 -24 -49,0% 1 3 +2
Henegouwen 153 106 -47 -30,7% 9 5 -4
Luik 133 137 +4 +3,0% 8 9 +1
Luxemburg 55 53 -2 -3,6% 4 2 -2
Namen 65 72 +7 +10,8% 2 9 +7
Waals Gewest 455 393 -62 -13,6% 24 28 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 73: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 3.548 3.691 3.736 3.852 3.812 3.808 3.896 3.187 3.504 4.141 +637 +18,2%
Totaal slachtoffers 4.219 4.426 4.470 4.541 4.564 4.501 4.564 3.687 4.073 4.829 +756 +18,6%
Doden 27 26 27 16 21 21 19 14 6 21 +15 NA
Gewonden 4.192 4.400 4.443 4.525 4.543 4.480 4.545 3.673 4.067 4.808 +741 +18,2%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 99. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 100. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 101. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B2. Weggebruikerscategorieën

Tabel 74: Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2021-2022
Evolutie 2021-2022
2021 2022 # % 2021 2022 #
Voetgangers 794 885 +91 +11,5% 1 5 +4
Fietsers 1.009 1.122 +113 +11,2% 1 4 +3
E-step gebruikers 423 726 +303 +71,6% 1 0 -1
Bromfietsers 229 270 +41 +17,9% 0 1 +1
Motorfietsers 384 473 +89 +23,2% 1 2 +1
Auto-inzittenden 2.584 2.913 +329 +12,7% 2 7 +5
Lichte vrachtwagen* 255 262 +7 +2,7% 0 1 +1
Vrachtwagen* 59 85 +26 +44,1% 0 4 +4
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 3.504 4.141 +637 +18,2% 6 21 +15

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

Figuur 102. Evolutie tussen 2021 en 2022 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B3. Voetgangers

Tabel 75: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 1.046 1.092 1.121 1.099 1.098 1.030 1.031 695 794 885 +91 +11,5%
Totaal slachtoffers 1.074 1.133 1.142 1.118 1.126 1.068 1.064 712 824 913 +89 +10,8%
Doden 12 11 14 9 9 7 7 5 1 5 +4 NA
Gewonden 1.062 1.122 1.128 1.109 1.117 1.061 1.057 707 823 908 +85 +10,3%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4. Fietsers

Tabel 76: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 489 538 620 742 758 842 937 1.006 1.009 1.122 +113 +11,2%
Totaal slachtoffers 473 513 591 715 718 823 900 982 984 1.076 +92 +9,3%
Doden 1 1 1 2 0 2 2 0 1 4 +3 NA
Gewonden 472 512 590 713 718 821 898 982 983 1.072 +89 +9,1%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.1 Klassieke fietsen

Tabel 77: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 489 538 611 733 730 797 844 908 860 929 +69 +8,0%
Totaal slachtoffers 473 513 582 706 691 777 809 880 835 887 +52 +6,2%
Doden 1 1 1 2 0 2 1 0 1 4 +3 NA
Gewonden 472 512 581 704 691 775 808 880 834 883 +49 +5,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 78: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ 10 9 28 46 94 104 154 195 +41 +26,6%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ 9 9 27 46 91 102 149 189 +40 +26,8%
Doden Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 1 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ 9 9 27 46 90 102 149 189 +40 +26,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B5. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 79: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 157 423 726 +303 +71,6%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 148 411 688 +277 +67,4%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 1 0 -1 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 148 410 688 +278 +67,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B6. Bromfietsers

Tabel 80: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 193 213 199 204 206 234 227 223 229 270 +41 +17,9%
Totaal slachtoffers 190 207 193 203 188 225 224 214 223 255 +32 +14,3%
Doden 0 0 0 0 0 2 0 0 0 1 +1 NA
Gewonden 190 207 193 203 188 223 224 214 223 254 +31 +13,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B7. Motorfietsers

Tabel 81: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 471 509 511 531 549 534 506 354 384 473 +89 +23,2%
Totaal slachtoffers 467 508 510 522 534 524 490 343 379 452 +73 +19,3%
Doden 3 2 3 4 4 3 4 4 1 2 +1 NA
Gewonden 464 506 507 518 530 521 486 339 378 450 +72 +19,0%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B8. Personenwagens

Tabel 82: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 3.015 3.126 3.137 3.224 3.140 3.089 3.083 2.427 2.584 2.913 +329 +12,7%
Totaal slachtoffers 1.734 1.770 1.754 1.698 1.716 1.586 1.476 1.067 987 1.116 +129 +13,1%
Doden 11 11 7 1 7 6 5 5 2 7 +5 NA
Gewonden 1.723 1.759 1.747 1.697 1.709 1.580 1.471 1.062 985 1.109 +124 +12,6%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B9. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 83: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 186 192 231 234 243 244 227 242 255 262 +7 +2,7%
Totaal slachtoffers 237 236 297 304 333 303 270 295 312 320 +8 +2,6%
Doden 0 0 3 0 3 0 3 0 0 1 +1 NA
Gewonden 237 236 294 304 330 303 267 295 312 319 +7 +2,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B10. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 84: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2021-2022
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 # %
Letselongevallen 93 98 107 90 86 99 95 56 59 85 +26 +44,1%
Totaal slachtoffers 112 119 125 128 100 127 122 69 67 106 +39 +58,2%
Doden 4 1 3 1 2 4 2 0 0 4 +4 NA
Gewonden 108 118 122 127 98 123 120 69 67 102 +35 +52,2%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium) nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per trimester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


â–¢ het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

â–¢ het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

â–¢ de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

â–¢ heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden en het aantal gewonden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.